Voedingstips voor iedereen
Download nu onze handige PDF met 10 voedingstipsPDF Downloaden

Tip tijdens afvallen : Verhoogd oestrogeen verlagen

Blog gericht op de mannen

Het hormoon oestrogeen is de vrouwelijke tegenhanger van het mannelijke hormoon testosteron. Oestrogeen heeft een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de vrouwelijke geslachtskenmerken, testosteron speelt weer een grote rol bij de mannelijke geslachtskenmerken.

Oestrogeen komt uiteraard in grotere maten voor bij vrouwen dan bij mannen, ons lichaam is van nature gebouwd om een balans te vinden tussen het hormoon testosteron en oestrogeen. Oestrogeen heeft ondanks het een vrouwelijk hormoon is ook een aantal essentiële werkingen bij de man, het heeft bijvoorbeeld invloed op het cholesterolgehalte en de huid, haar en botten.

Zodra een man de 20 bereikt begint zijn testosteron hormoon af te nemen met als gevolg dat zijn oestrogeen gehalte stijgt. Als je als man zijnde spiermassa wilt aankomen of juist het vetpercentage wilt verlagen is dit juist wat je niet wilt. Oestrogeen heeft namelijk een dikmakend effect bij mannen.

Een verhoogd oestrogeen gehalte kan vervelende bijwerkingen hebben. De meest herkenbare is bijvoorbeeld vet rond de buik en de borst. Je kan betreft sport alles goed doen maar dat laatste beetje vet rond de taille en borst raak je maar niet kwijt, dit kan komen door een te hoge oestrogeen spiegel.

 

Wat kan je doen om het oestrogeen te verlagen?

  • Drink minder alcohol. Doordat de afbraak van alcohol de voorkeur geniet, wordt de uitvoering van andere taken door de lever bemoeilijkt, zoals het opslaan van in vetoplosbare vitamines en het verteren van eiwitten. Dit heeft weer een zeer negatief effect op de hormoonhuishouding.
  • Eet voldoende vezels. Denk hier bijvoorbeeld aan volkoren producten, groenten,  havermout en aardappelen.
  •  Verlaag je vetpercentage. Een verhoogt vetpercentage verhoogt de aanmaak van oestrogeen. Meestal zorgt een verhoogt vetpercentage voor een daling van het testosterone hormoon wat veel negatieve invloed heeft op het prestatievermogen. Zorg er voor dat je vetpercentage niet boven de 13/15% komt tijdens een bulk fase.
  • Eet veel koolsoorten zoals broccoli. Broccoli staat bekend op zijn positieve werking op het testosterone hormoon. Daarnaast is deze groente goed voor het afdrijven van vocht en zit broccoli bomvol vitamines, mineralen en vezels.
  • Eet minder uit plastic verpakkingen. Producten in plastic verpakkingen bevatten een stuk meer suiker en zouten om het product langer houdbaar te maken, dit hoeft niet genoteerd te worden bij de aantal calorieën op de verpakking. Je kan er vanuit gaan dat er zeker meer dan 200/300 calorieën in zit dan aangegeven op de verpakking.
  • Probeer zoveel mogelijk natuurlijk voedsel te eten, natuurlijk voedsel heeft een stuk minder kunstmatige toevoegingen.
  •  Eet voldoende onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten. Bijvoorbeeld noten, avocado’s en vette vis. De vet oplosbare vitamines A, D, E en K  hebben heel veel invloed op de hormoonhuishouding.
  • Zorg dat je voldoende Vitamine D binnenkrijgt. Dit kan bijvoorbeeld met suppletie, vette vis is ook een goede bron van Vitamine D, Vitamine D heeft een positief effect op het reguleren van hormonen.

 

12038282_440334192840698_4451659037342515594_n

Gratis intake gesprek                Download de gratis PDF

Voedingsplan schema’s



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Gratis intake

10 Voedingstips

Download nu de pdf met 10 voedingstips!

Download de pdf

Testimonials
  •  
    Petra Mulder

    Mijn naam is Petra, 30 jaar en ik sport eigenlijk al mijn hele leven. Vooral de laatste jaren fanatiek o.a. fitness, hardlopen, attack en grit.Sinds ik begonnen ben met krachttraining en bewuster met voeding bezig ben merkte ik al snel resultaat: ik werd gespierder, ik voelde me fitter en dat voelde goed!Voor mijn 30e verjaardag heb ik van mijn beste vriendin (Floor Hess) een fitness fotoshoot cadeau gekregen, iets wat we al langer samen wilden doen.

    Read More...

  •  
    Pascal Koetze

    Ongeveer vier jaar en 12 kilo verder bleef ik op hetzelfde gewicht hangen, ik pakte dezelfde gewichten tijdens de training totdat ik Jochem sprak en hij vertelde dat hij gespecialiseerd is in voeding. Na een paar keer gesproken te hebben dacht ik "laat ik eens serieus aan de slag gaan." en liet Jochem mijn voedingsschema maken.

    Read More...

  •  
    Maurits Aarts

    Mijn naam is Maurits, na altijd veel gesport te hebben kwam ik na een enkelblessure enorm veel aan, ik ben nooit dun geweest maar zelfs voor mijn doen was ik nu fors. Toen een jaar of 3 geleden begonnen met krachttraining en cardio en de resultaten kwamen, maar nooit kwam ik waar ik wou komen, de kennis over de voeding ontbrak simpelweg.

    Read More...

  •  
    Carolien Visser

    1,5 jaar geleden is de knop om gegaan. Ik was niet happy met hoe ik eruit zag in de spiegel en heb alles omgegooid. In het eerste jaar viel ik ruim 20 kilo af en uiteraard was ik daar super blij mee, maar door blind schema's te volgen, leerde ik mijn lichaam en de voeding die bij mijn levensstijl past, niet kennen. Uiteindelijk werd ik via en vriend in contact gebracht met Jochem en zijn we aan de slag gegaan.

    Read More...

  •  
    Mandy Timmer

    Ik was zelf al begonnen met afvallen. 20KG kwijt geraakt door zelf mijn voeding aan te passen er erbij te gaan trainen. In die tijd leerde ik Jochem van Gulik kennen van Shapeassist. Na een korte periode stond ik stil. Hoe ik ook at, hoe hard ik ook trainde. Mijn lichaam weigerde alles op alle fronten. Nergens kwam er verandering in.

    Read More...

10 voedingstips voor progressie


Download PDF



 
Oergondisch
Vitamines&More
Club Sven
 

Gratis Intake

Gratis intake CTA
Bezig met versturen